Peisaje alb-negru | Bogdan Photography Peisaje alb-negru | Bogdan Photography

Peisaje alb-negru

 

 

Nu ma dau in vand dupa peisajele alb-negru.
De multe ori acestea au un impact vizual mai mare asupra privitorului, totusi eu cred ca un piesaj isi pierde din fumusete odata ce culorile ii sunt indepartate.

Avantajele fotografiei alb-negru

Cu toate acestea exista un avantaj al tehnicii alb-negru, iar in anumite situatii, de acest avantaj putem profita si cand fotografiem peisaje.
Despre ce este vorba ? Simplu, nu trebuie sa mai avem si grija culorilor. Ne putem concentra strict asupra formelor din fotografie. Culorile pot aduce un mare plus fotografiei, asa cum am spus mai sus, dar in acelasi timp si un mare minus daca nu sunt intrebuintate corespunzator. Daca avem o fotografie cu o compozitie reusita dar cu niste culori sterse sau monotone rezultatul final nu va fi deloc atragator.

Motivul este cat se poate de simplu si consta in felul cu mintea noastra interpreteaza o fotografie. Pe de-o parte apreciaza formele din imagine, iar pe cealalta parte spune “NU” culorilor, rezultatul fiind ceva la limita dintre frumos si urat, lucru pe care evident ca nu ni-l dorim.
Renuntand la culori si implicit la ceea ce nu ne place in fotografie, nu ne ramane decat sa apreciem formele.

Aceasta este o tehnica abordata de foarte multi fotografi si tot aceasta tehnica am abordat-o si eu in cele ce urmeaza.

Povestea pe scurt

Intr-un weekend de ianuarie a acestui an (2010), am facut o excursie in Cheile Dambovicioarei, la o pensiune pe care obisnuiesc sa o vizitez in mod frecvent impreuna cu prietenii. Avand parte de vreme frumoasa am hotarat sa facem o scurta drumetie pe unul din versantii care formeaza cheile. Era o buna ocazie pentru a fotografia Piatra Craiului, care se putea vedea imediat ce inaintai cativa pasi pe munte. O parte din fotografiile facute le puteti vedea si in galeria de imagini, iar pe una dintre acestea o voi trata in mod special in acest articol deoarece este un peisaj alb-negru.

Fotografia a fost facuta dintr-o poienita a carei deschidere era catre Dambovicioara. Masivul Piatra Craiului se ascundea in spatele unor copaci, dar totusi i se vedeau varfurile.
Soarele era in spatele meu, deci puteam vedea o vale foarte frumos luminata, insa poiana unde ma aflam era umbrita de copacii care o inconjurau. Gama de tonuri (nivelurile de lumina sau dynamic range-ul) din scena o depasea pe cea a aparatului meu, iar eu nu as fi putut suprinde intreaga gama dintr-o singura expunere. Drept urmare, rezultatul final a fost o fotografie HDR (high dynamic range) facuta in Photoshop din trei expuneri. Voi explica mai amanuntit tehnica HDR intr-un articol viitor.

Mai jos este imaginea HRD asupra cariea nu s-a intervenit cu nici un fel de ajustare.
Dupa cum se poate observa nici macar din trei expuneri diferite nu am reusit sa acopar intreaga gama de tonuri din scena. Tot au ramas umbre unde nu exista detalii.

peisaj color

Dupa aplicarea catorva ajutari de baza (levels, color corection, sharpening) am obtinut urmatoarea imagine:

peisaj color

Mi s-a parut ca am ajuns la punctul in care aveam o imagine cu o compozitie buna, dar avand culori destul de sterse. Am hotarat sa transform aceasta imagine intr-un peisaj alb-negru.
Sunt mai multe modalitati de a transforma o fotografie color in una alb-negru. Eu am ales prentru aceasta imagine metoda directa pe care o ofera Photoshop-ul – conversia in alb-negru.
In momentul cand selectezi optiunea Black & White, fie direct din meniul Image-Adjusments-Black & White, fie folosind un nou layer de ajustari (crearea unui nou Adjustment layer fig. 1) – Photoshop-ul iti da posibilitatea de a controla stralucirea/luminozitatea fiecarei nuante de culoare din imagine.

Recomand a se lucra numai cu layere de ajustari pentru o editare nedistructiva si asupra careia se poate reveni oricand. In imaginea de mai jos puteti vedea de unde se poate adauga un nou “Adjustment layer”.
layer de ajustare

fig. 1

 

Cateva ajustari

Asftel, luand drept exemplu imaginea noastra de mai sus pot alege sa am un cer luminos miscand cursorul albastru/cyan catre dreapta, sau pot opta pentru un cer mai intunecat iar atunci cursorul il voi duce in directia opusa.
Eu am ales versiunea cu un cer mai intunecat astfel dandu-i imaginii un pic de dramatism.
Dupa ce am ajustat stralucirea fiecarei nuante asa cum am crezut eu ca e mai bine am obtinut imaginea aceasta.

De obicei, in fotografiile de natura, unde intentia fotografului este de a reda realitatea pe cat de mult posibil, se evita folosirea ajustarilor care dau rezultatului final un aspect artificial. Nu se supra-satureaza culorile, nu se adauga efecte sau elemente care nu fac parte din scena originala si evident ca este foarte important sa se evite conversia alb-negru.
Cum eu deja am renuntat la intentia mea de a reproduce realitatea in momentul in care am decis sa fac acest peisaj alb-negru, am hotarat sa mai adaug cateva efecte care sa aduca fotografiei finale o nota artistica.
Drept urmare am marit contrastul si am intunecat colturile (vignetting) pentru a capta imaginea privitorului catre centrul scenei.
Nu in ultimul rand am ales sa ii dau fotografiei o tenta albastra. Acest lucru se poate face fie direct in momentul conversiei alb-negru folosind optiunea “Tint” fie la final adaugand un nou layer de ajustari care sa reproduca un filtru foto albastru – Adjustments Layers – Photo filter. (fig. 2 si fig. 3)

tenta culoaretenta culoare

 

 

 

 

 

 

 

Fotografia finala

Rezultatul final poate fi gasit mai jos. Asezati cursorul mouse-ului peste imagine pentru a vedea originalul sau click pe imagine pentru o rezolutie mai mare.

duo tone

Read more:
Natura si aventura

Close