Fotografia macro si fotomacrografia | Bogdan Photography Fotografia macro si fotomacrografia | Bogdan Photography

Fotografia macro si fotomacrografia

 

 

Macro fotografia este acel domeniu al fotografiei in care subiectul fotografiat are un raport de marire de 1:1 fata de realitate. Daca raportul de marire al subiectului fata de realitate este mai mare de 1:1 atunci putem deja sa vorbim de fotomacrografie. Raportul de marire indica de cate ori este mai mare imaginea proiectata pe senzorul foto sau pe film decat cea din realitate. Se calculeaza prin raportul dintre marimea imaginii de pe senzor si marimea subiectului. De exemplu daca imaginea proiectata pe senzor este la fel de mare ca subiectul insasi atunci raportul de al marire este de 1:1 sau 1X (se citeste “1 la 1” si inseamna ca unui [mm] din realitatea ii corespunde un [mm] pe senzor sau film). Daca imaginea de pe senzor este de doua ori mai mare decat marimea subiectului atunci raportul de marire este de 2:1 sau 2X.

Din totdeauna mi-a placut fotografia de natura. Asa cum si site-ul meu arata, majoritatea fotografiilor facute de mine sunt peisaje. Pe de alta partea, luand in consideratie faptul ca cea mai mare parte a vietii mele se desfasoara intr-un oras care este oarecum departe de orice se se numeste natura adevarata, iar eu nu am prea mult timp sa pot face excursii in afara acestui oras, imi place sa mai fotografiez ocazional si peisaje urbane sau arhitectura.

Si acum cineva ar putea sa intrebe: “Bine, bine si atunci de ce ai vrea sa vorbesti despre macro fotografie si fotomacrografie ?”

Iata de ce !

Am inceput sa citesc si sa ma documentez despre aceste domenii ale fotogratie in urma cu aproximativ un an de zile. Cu doi ani in urma nu gaseam nimc interesant la fotografia macro, cat despre fotomacrografie, nici macar nu auzisem. La un momentdat am vazut pe un forum cateva fotografii macro facute de un baiat foarte talentat “John Hallmen” sau Morfa. Fotografiile facute de el, dar si felul cum erau documentate, au inceput sa ma inspire. In ciuda faptului ca John este destul de avansat in acest domeniu, el tot isi mai gasea timp sa raspunda intrebarilor mele pe care i le adresam pe pagina lui de Flickr si mai mult de atat el este un fotograf foarte deshis cand vine vorba de impartasirea cunostintelor lui cu alte persoane interesate, lucru destul de rar intalnit printe ceilalti fotografi pe care eu ii stiu. M-am tot uitat la fotografiile lui pana cand mi-am dat seama ca de fapt, chiar imi place aceasta ramura a fotografiei. Cred ca stiu si de ce am devenit brusc interesat de fotografia macro.

In primul rand este vorba de fotografie de natura. De fapt nu chiar tot timpul, veti vedea ca cel putin in cazul fotomacrografiei (rapoarte de marire mai mari de 1:1 ) subiectul nu este tot timpul fotografiat in mediul lui de viata.Apoi, un al doilea motiv ar fi pasiunea mea de mic copil pentru fizica. In acest domeniu al fotomacrografiei, putine cunostinte de fizica sunt esentiale – in special fizica fenomenelor optice.Si asa probabil ca mintea mea a realizat ca pot combina aceste doua hobby-uri – fotografia de natura si fizica.
Apoi am mai gasit forumul photomacrography.net, care este plin de oameni doritori sa impartaseasca cunostintele lor cu altii. Am mai gasit macrolens.de si http://savazzi.freehostia.com/ si multe alte site-uri utile si pline de informatii folositoare.

Si povestea se incheie cu mine fiind pasionat de macro fotografie :-).

Anul trecut in decembrie m-am hotarat sa imi fac primul meu “mini studio” pentru fotografia macro si fotomacrografie. Primele lucruri pe care le-am achizitionat au fost un set de inele macro (Nikon PK-11a, PK-12, PK-13) si un burduf pentru macro fotografie (Nikon PB-6). De atunci tot strang tot felul de echipamente si lucruri utile. Majoritatea au fost cumparate de pe ebay, in timp ce pe altele le-am facut singur. Apropo de ebay, desi la noi in tara este foarte putin folosit, de pe acest site de licitatii online se poate achizitiona aproape orice la preturi destul de bune.

Ansamblul macro a fost gata cu ceva timp in urma. Acesta este !

perspectivaperspectiva

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Obiectivul din imagine este un El-Nikkor 50mm f/2.8 – un obiectiv de marit folosit in era fotografiei pe film. Daca vreti sa vedeti lista completa a echipamentelor pe care le folosesc sa fac fotografii aruncati o privire la pagina profilului meu.

Mi-a luat mai bine de o saptamana sa invat cum se foloseste ansamblul din pozele de mai sus. Cand spun “sa invat cum se foloseste” ma refer la cum sa il folosesc pentru a avea rezultate bune. La rapoarte de marire mai mari de de 1:1, adancimea campului vizual dintr-o fotografie devine din ce in ce mai mica, astfel zona care se afla inainte si dupa punctul de focus tinde sa ocupe imaginea in intregime. De aceea pentru a face o fotografie al carei subiect sa fie vizibil in totalitate, fara a avea portiuni “blurate” unde detaliile nu pot fi distinse, este nevoie sa folosim o metoda de fotografiere numita in “photo stacking“. Aceasta implica fotografierea aceluiasi subiect de mai multe ori, dar schimband punctul de focus – astfel obinem mai multe expuneri cu zone clare diferite. Aceste expuneri poti fi combinate ulterior in Photoshop (folosind masti si layere), in cazul in care vorbim de 2-3, maxim 5 expuneri, sau pot fi combinate folosind aplicatii speciale pentru asa ceva, in final obtinandu-se o imagine in care subiectul se vede in totalitate clar. O asemenea aplicatie pe care o folosesc si eu se numeste Zerene Stacker.

Pe de alta parte, cu un asemenea ansamblu pentru fotomacrografie, la rapoarte de marire de peste 2:1, vibratiile sunt unul din cei mai mari inamici, de aceea este nevoie de mult exercitiu pentru a invata cum sa evitam aceste vibratii.

Un trepied de lemn, asemenea celui din imaginile de mai sus, este mult mai util cand vine vorba de atenuarea vibratiilor. Acest gen de trepied este mai putin predispus la transmiterea vibratiilor decat un trepied clasic din aluminiu sau fibra de carbon.

De asemea cand facem fotografiile, orice contact fizic cu aparatul foto trebuie evitat – de exemplu eu folosesc un declansator de la distanta (CR) pentru asta. Oglinda camerei foto induce si ea vibratii cand se ridica pentru a fi expus senzorul – folositi optiunea mirror lock up (MLU) pentru a evita vibratiile induse de oglinda.

Imediat ce voi avea mai multa experienta, voi crea un articol dedicat fotografierii la rapoarte de marire peste 1:1.

In final voi posta una dintre primele fotografii facute cu ansamblul macro de mai sus. Fotografia a fost facuta in studio (a se citi camera mea), dar ansamblul este prefect utilizabil si in natura. Datorita vremii capricioase, insectele nu au revenit la viata, iar eu inca nu am testat echipamentele afara.

fotomacrografie

Acest cap de musca a fost fotografiat la 5x folosind un obiectiv de microscop JML 21mm f/3.5 montat pe un burduf Nikon PB-6. JML-ul este o bijuterie cand vine vorba de fotografii la rapoarte de marire cuprinse intre 3x – 8x. Fotografia este facuta din 86 de expuneri diferite combinate pentru o profunzime mai mare a campului vizual in Zerene Stacker (metoda PMAX).

Read more:
Furnica rosie
Razboinicul

Ordin: Hymenoptera Familia: Formicidae Echipament: Nikon PB-6 (burduf macro) Nikon SB-600 + reflector (lumina) Dispozitiv de de reglaj pentru focus...

Close