Fotografia in timpul drumetiilor montane | Bogdan Photography Fotografia in timpul drumetiilor montane | Bogdan Photography

Fotografia in timpul drumetiilor montane

Weekend-ul trecut, impreuna cu niste prieteni, am facut o scurta drumetie in muntii Bucegi, plecand din Busteni catre varful Omu (2507 m). Ca si traseu am ales sa o luam pe Jepii mari- Hotel Piatra Arsa – Babele – Omu. Toata excursia a durat doua zile, cu toate ca ar fi fost posibil sa ajungem la varful Omu chiar si intr-o zi. Oricum traseul este destul de lung, vremea nu prea a fost prietenoasa si cred ca pana la urma a fost o alegere inteleapta sa campam la cabana Babele in prima noapte si sa ne continuam traseul a doua zi. Babele, este unul din cele mai vizitate locuri din Romania datorita faptului ca este usor accesibil, este relativ aproape de Bucuresti si nu ai nevoie decat de putina conditie fizica pentru a ajunge acolo. Mai mult de atat, puteti opta sa luati telecabina din Busteni pana la Babele, aceasta fiind cea mai dificila parte din traseu.

jepii mari

Orasul Busteni – vedere de pe Jepi Mari
Nikon D300, 1/160s, f/8 Nikkor 10-24@11mm ISO200 handheld

Echipamentele foto folosite

Asa cum deja am spus, vremea a fost innorata, chiar ploioasa din cand in cand si datorita acestui fapt nu am putut face prea multe fotografii. Acest lucru nu este deloc rar la munte – toate lumea stie ca vremea acolo sus se poate schimba in cateva minute, iar Omu este departe de a fi un varf foarte inalt. Oricum, adevarata provocare cand facem astfel de drumetii este sa ne alegem cu atentie echipamentul foto. Cand mergem pe munte fiecare gram adaugat la bagaj este important. Dupa cum ziceam, acest munte este usor accesibil si am putut sa imi incarc rucsacul cu mai multe echipamente foto. Am folosit Nikon-ul meu D300, iar ca si obiectiv am folosit in cea mai mare parte a timpului Nikkor 10-24 f/3.5-4,5. Am avut in rucsac si 18-200 f/3.5-5.6, pe care l-am folosit doar la cateva fotografii. La inceput nu am fost sigur daca e bine sa iau si trepiedul cu mine, dar tinand cont ca in excursiile anterioare am ratat cateva scene frumoase exact datorita faptului ca nu am avut un trepied, in final am ales sa iau si noul trepied in rucsac. Am spus nou pentru ca mai vechiul Fancier este mult prea greu si prea lung pentru drumetiile montane, iar acum am un Slick Pro 340 DX pentru astfel de ocazii. Este un trepied mic si robust, care cantareste doar 1.5 Kg si are 49 cm strans, lungimea maxima fiind de 1.5 metri fara coloana centrala ridicata. Vi-l recomand cu incredere.

sfinx busteni

Sfinxul
Nikon D300, 1/200s, f/8 Nikkor 10-24@24mm ISO200 handheld

Lectii invatate

Toate bune la prima vedere si chiar cu o vreme nu prea prietenoasa, muntele creeaza foarte multe oportunitati pentru face fotografii DACA AI DESTUL TIMP PENTRU ACEST LUCRU. Spun asta pentru ca una dintre cele mai importante lectii invatate in timpul acestei scurte drumetii a fost “daca iti place fotografia, iar unul din scopurile tale principale este sa faci multe poze atunci cand faci drumetii montane, fi foarte atent cand iti alegi partenerii de drum care vor veni cu tine, sau …fi foarte atent cand alegi sa mergi intr-o drumetie organizata de altcineva (cazul meu de fapt)“. Prietenilor mei, pe care i-am insotit in aceasta drumetie, le place fotografia, insa ei fac poze mai mult pentru a le pastra ca si amintiri sau pentru a se distra si nu prea au rabdarea sa astepte dupa un foto-maniac care sta tot timpul sa caute detalii, sa abordeze diferite unghiuri si pozitii si care se opreste foarte des pentru cate o poza-doua…noua. Practic se miscau foarte repede, de parca ar fi fost presatii de timp, sau ca si cand cineva i-ar fi grabit. Este foarte important sa discutati cu grupul inainte de a incepe o drumetie, sau pur si simplu trebuie sa va asumati ca nu veti putea face atatea fotografii pe cat v-ati dorit. Cred ca am fost destul de clar, daca nu dati-mi un e-mail scurt si va explic mai in detaliu 🙂

valea jepii mici busteni

Jepii mici – vedere de pe muntele Caraiman
Nikon D300, 1/80s, f/8 Nikkor 10-24@16mm ISO400 handheld

Cu toate ca am avut doua obiective, am incercat sa il folosesc doar pe cel cu distanta focala mai mica (ultra-wide) – mergand pe principiul “obiectivele wide sunt pentru peisaje”. Gresit ! Cateodata cand folosim astfel de obiective ultra-wide (cum ar fi 10-24mm) pentru a fotografia peisaje, obiectele care sunt foarte departe vor aparea atat de mici in fotografie incat abia vor putea fi observate. Mai mult de atat rezolutia acestor obiective nu este foarte mare, iar detaliile obiectelor fotografiate, de multe ori, vor lipsi cu desavarsire. Cu alte cuvinte, detaliile care sunt relativ usor de observat cu ochiul liber, vor fi foarte greu sau chiar imposibil de distins in fotografie.  Este adevarat ca obiectivele wide au fost inventate in special pentru fotografia de peisaj, dar folosirea aceluiasi obiectiv pe toata durata excursiei nu a fost o idee foarte buna. Oricum, chiar daca as fi vrut sa folosesc 18-200mm, ar fi fost destul de dificil, pentru ca acesta se afla in rucsac si stiti…”lucrurile” se miscau foarte repede in jurul meu :-), iar schimbarea obiectivului ar fi durat cam 3-5 minute. Deci in timpul drumetiilor montane, pentru a va pastra obiectivele sau alte echipamente fotografice la indemana, ar fi idee buna sa folositi o centura foto sau chiar un ham, impreuna cu tocurile potrivite pentru echipamentele voastre. Voi lua in cosiderare achizitionarea unui astfel de echipament pentru drumetiile ce vor urma.
Unul din cele mai frumoase cadre pe care l-am ratat pentru ca nu am avut un obiectiv cu distanta focala mai lunga, a fost o capra neagra pe care am intalnit-o la monumentul eroilor de pe Caraiman. Ma privea doar de la cativa metri, dar perspective exagerata pe care o creaza obiectivele wide, au facut-o sa para ca este la o distanta mult mai mare.

caraiman capra neagra

Capra neagra – muntele Caraiman
Nikon D300, 1/200s, f/8 Nikkor 10-24@24mm ISO1000 handheld

Nikon D300 este intr-o mare masura “impermeabil”

A doua zi, adica ziua in care am continuat excursia de la Cabana Babele spre varful Omu a fost…sa spunem interesanta. Nu pot spune frumoasa pentru ca vremea a fost pur si simplu oribila si nu am avut un echipament corespunzator pentru o astfel de vreme ploioasa cu o temperatura de 5 grade Celsius. Oricum, pot spune ca a fost un exercitiu util si o experienta buna.
Cu aceasta ocazii am descoperit ca Nikon D300 + Nikkor 10-24mm s-au dovedit a fi destul de rezistente in coditii ploioase, cu toate ca la un moment dat am incetat sa le mai folosesc, atunci cand ploaia a devenit mai puternica.
In final, pe drumul de intoarcere am decis sa luam telecabina la coborare din Babele catre Busteni pentru nu pierde trenul care urma sa ne duca acasa, la Bucuresti.

A fost o experienta utila si un antrenament bun pentru urmatoarea drumetie pe care o voi face in muntii Piatra Craiului – unii dintre cei mai frumosi munti din Romania, dar in acelasi timp si periculosi. Sper ca vremea va fi macar de aceasta data de partea mea.