Fotografia digitala - fotografierea si stocarea imaginilor | Bogdan Photography Fotografia digitala - fotografierea si stocarea imaginilor | Bogdan Photography

Fotografia digitala – fotografierea si stocarea imaginilor

 

 

In primul articol am discutat despre peisajele alb-negru.

Acest articol este o introduce pentru site-ul meu si in acelasi timp poate fi considerat un sablon pentru articolele ce vor urma. Toate subiecte despre care voi scrie de acum in colo vor fi tratate in acelasi fel, cu detalii si imagini ca exemplu. Voi incerca sa exeplic cat pot de clar astfel incat toata lumea sa poata intelege despre ce e vorba in subiectul abordat, iar daca considerati ca nu am fost destul de explicit vor rog nu ezitati sa va exprimati.

Fluxul de lucru in fotografia digitala

Mereu am vrut sa aflu cum alti fotografi isi organizeaza munca, cu alte cuvinte care este fluxul lor de lucru de cand se hotarasc sa faca o fotografie pana in momentul cand spun “gata, asta e produsul final”.
Si cum in decursul timpului am aflat cate ceva, voi incepe sa explic in acest articol cum iti poti dezvolta un flux de lucru eficient atunci cand faci fotografii. Subiectul va fi detaliat in trei episoate. Fiecarui episod ii va fi dedicat un articol. In primul episod vom discuta despre procesul de fotografiere propriu-zis si despre cum ne putem organiza si pastra fotografiile.
Totul incepe atunci cand dicidem sa facem o fotografie si se termina cand putem spune “gata, aceasta este imaginea finala”, eventul cand se intampla sa si imprimam aceasta imagine. Oricum, imprimarea este un subiect separat.

Nota: In cele ce urmeza voi descrie propriul meu flux de lucru si in timp ce unora le va fi de ajutor, altora li se va parea nepotrivit pentru propriile nevoi. Este departe de mine gandul de a face pe toate lumea fericita 😉

Sa incepem

1. Este simplu de imaginat ca primul pas este fotografierea propriu-zisa. La prima vedere pare simplu, dar de fapt este vorba de o operatiune care difera de la o situatie la alta. De fapt as putea spune ca este cel mai important pas. O procesare eficienta poate imbunatatii o imagine, dar nu ii poate schimba compozitia. Evident ca putem scoate micile defecte si eventual elementele netorite dintr-o scena in timpul post procesarii, insa daca face abuz de aceste tehnici si le folosim in mod neadecvat in final vom avea o imagine lipsita de naturalete sau cu un aspect artificial. Cu alte cuvinte post procesarea se va transforma in prost procesare.
Deci putem concluziona ca trebuie sa acordam mare atentie incadrarii si compozitiei.
In cazul fotografiei de peisaj este foarte important sa beneficiam de avantajul timpului, sa incadram cu atentie si sa nu ne grabim – peisajul nu va pleca nicaieri. In cazul fotografiei macro lucrurile stau cam la fel daca ne referim la fotografierea florei sau a obiectelor fixe. Dar daca vrem sa facem poze insectelor avem de ales intre a ne trezi dimineata, cu noaptea in cap, atunci cand toate aceste creaturi mici sunt inca amortite sau trebuie sa folosim obiective care pot reproduce dimensiunea de 1:1 de la o distanta decenta, astfel sa nu fie nevoie sa ne apropiem prea mult de subiect.
Pentru fotografierea faunei lucrurile se schimba. Majoritatea subiectelor nu vor fi prea aproape de noi si mai mult de atat, ele se vor misca repede sau foarte repede. In afara unui obiectiv cu o distanta focala mare (cel putin 300mm), uneori pentru a obtine o fotografie buna, trebuie sa faci zeci de poze.
Foarte important este sa fotografiem in format RAW atunci cand aparatul permite acest lucru. In zilele noastre toate aparatele DSLRs, dar si cateva aparate point-and-shoot permit fotografierea RAW. Chiar daca la prima vedere ambele imgini par la fel, formatul RAW stocheaza mult mai multe detalii decat formatul JPG, lucru care ne va fi de mare folos in timpul post procesarii.
Sfat: unul din “secretele” fotografilor profesionisti este sa faca foarte multe poze pentru a obtine o fotografie reusita. Nu trebuie sa ne imaginam ca ei fac cate o poza din cand in cand, iar aceeasta va iesi o imagine minunata. Nu, chiar din potriva daca veti discuta cu un astfel de fotograf veti vedea ca sunt situatii in care face sute de poze pentru a obtine cadrul pe care si-l doreste.

Descarcarea si salvarea imaginilor

2. Descarcarea imaginilor de pe camera pe calculator. Majoritatea producatorilor de camere foto pun la dispozita utilizatorilor propriile aplicatii pentru a descarca imaginile, dar la fel de bine puteti folosi si aplicatii terte pentru aceasta operatie, cum ar fi ACD See sau Adobe Bridge sau cel mai simplu puteti folosi clasicul “copy-paste”.In timpul descarcarii ele pot de asemenea sa converteasca fotografiile intr-un alt format decat cel care a fost folosit in timpul fotografierii, sa le redenumeasca sau sa adauge tag-uri pentru a le gasi mai usor.
Eu prefer ultima metoda. Copierea clasica folosind copy-paste imi ofera un control mult mai are asupra descarcarii decat ar face-o un proces automat.
Toate imaginiile mi le pastrez pe un hard disk intern separat de cel pe care il folosesc in alte scopuri si cel putin o data pe saptamana fac un backup pe un alt hard disk extern. Acest back-up este de fapt o sincronizarea a celor doua HDD-uri, astfel fiecare imagine noua de pe un HDD va fi copiata si pe celalat. Pentru acasta folosesc programul SyncBack.

Cateva lucru despre back-up in general: Vreau doar sa subliniez importanta backup-ului. Nu conteaza prea mult metoda prin care este facut, dar fiti siguri ca faceti in mod regulat o copie de siguranta fotografiilor voastre. Nu este recomandat sa folositi tot un hard disk intern pentru aceast back-up. In timp ce un al doilea HDD intern va fi util intr-o oarecare masura, sunt sanse mari ca el sa se strice daca apare vreo problema la reteaua electrica care va afecta intregul sistem. RAID-urile nu sunt recomandate din acelasi motiv.

Denumirea imaginilor

3. In final, inainte de a incepe sa editam fotografiile, trebuie sa le dam un nume si sa le organizam intr-un fel. Voi explica in continuare cum imi organizez eu fotografiile si ce conventii de nume folosesc pentru a le denumi, astfel incat sa le pot gasi mai usor.
Pentru fiecare iesire pe care o fac cu camera foto creez un director nou.  Sunt situatii cand nu fac decat o fotografie sau doua si atunci mi se pare inutil sa fac un director pentru aceasta fotografie. Drept urmare aceste imagini le copiez intr-un folder numit “Stack” dupa ce le dau un nume care sa imi sugereze in ce imprejurari sunt facute sau ce contine ele.
In situatiile cel mai des intalnite, adica atunci cand creez un director, acesta va fi denumit dupa urmatorul criteriu:
NumarDirector_NumeIesire/Excursie_Luna_An

Numarul, care la fiecare director nou creat creste cu “1”, ma ajuta sa pastrez lista directoarelor in ordinea in care acestea au fost create si implicit intr-o ordine cronologica. Simbolul “underscore” este util pentru a folosi nume care contin spatii.
Fotografiile sunt si ele redenumite folosid o conventie de nume:
NumarFotografie-Zi-Luna-An

Ca si in cazul directoarelor numarul creste cu “1” la fiecare fotografie noua, dar spre deosebire de cazul anterior in care eu dau numarul directorului, fotografia pastreaza numarul dat de camera foto.
Restul numelui este usor de intuit de unde vine.
Exista aplicatii care pot redenumi mai multe fisiere in acelas timp folosind un anumit criteriu ales de utilizator. Eu fiind un utizator fidel al Total Commander-ului, folosesc “Multi Rename Tool”-ul pentru a face acest lucru.
Mai jos este un exemplu pentru a fi mai usor de inteles cele discutate pana acum.

Ei bine, asta este tot pentru moment.
In urmatorul articol vom discuta despre toate etapele pe care eu le urmez in timpul post procesarii.
Si nu uitati orice sugestii, critici sau comentarii sunt bine-venite 😉 !

 

 

Read more:
Cotact

Close