Fotografia digitala - editarea in Photoshop | Bogdan Photography Fotografia digitala - editarea in Photoshop | Bogdan Photography

Fotografia digitala – editarea in Photoshop

Photoshop si imaginile digitale

Mergem mai departe cu seria photografia digitala. In acest ultim articol vom discuta despre editarea imaginilor folosind Photoshop-ul. In zile noastre Photoshop-ul este probabil cea mai faimoasa aplicatie pentru post-procesarea imaginilor. Spre deosebire de alte aplicatii (ex – ACD See, Picassa, PaintNET, IrfanView) care sunt  mult mai simple si usor de inteles, Adobe Photoshop este o aplicatie complexa si de pe urma careia puteti obtine rezultate exceptionale doar daca investiti destul timp in invatarea ei. Nu in ultimul rand, este o aplicatie scumpa. Datorita acestor lucruri, Photoshop-ul este utilizat in cele mai multe cazuri de fotografii sau web designerii profesionisti si este destul de rar folosit in post-procesarea imaginilor de fotografii amatori sau pasionati, cum as fi eu de exemplu.Eu folosesc ultima versiune a acestei aplicatii, versiunea 11, care mai este de asemenea intitulata CS4.
Ca o scurta mentiune, Adobe a anuntat zilele acestea lansarea unei noi versiunii Photoshop – CS5.

Nota: Acest articol nu are ca scop explicarea in detaliu a fiecari unelte sau utilitati folosite mai jos. Asa cum am mai spus, Photoshop-ul este o aplicatie complexa, iar uneltele acestui soft vor fi discutate in articole separate. Doar o scurta descrie se va face acolo unde este nevoie.

Dar sa revenim la imaginea noastra, care tocmai a fost importata din Adobe ACR. Asigurati-va ca imaginea a fost deschisa in Photoshop folosind o adancime de culoare de 16 bits per canal de culoare. Acestu lucru ne va ajuta sa evitam posterizarea. Daca nu stiti cum se face asta cititi articolul anterior. Chiar daca imaginea editata este in format JPG si este deschisa direct de pe un mediu de stocare (deci nu este importata din ACR), conversia in 16 bits este de asemenea recomandata inainte sa incepeti editarea. Acest lucru poate fi realizat selectand optiunea 16 Bits/Channel din meniu – Image – Mode16 Bits/Channel.

 biserica fortificata harman

Putem observa lina placuta a imaginii, data de constructiile de pe margine, dar de asemenea se poate observa ca mai sunt cateva lucruri de indreptat sau de imbunatatit pentru a avea o fotografie buna.

Lucrul cu layere

Inainte de a incepe editarea, este mereu o buna idee sa duplicam “background layer”-ul, acest lucru ajutandu-ne sa pastram imaginea in forma ei originala. Chiar daca post-procesarea este realizata in totalitate intr-un mod nedistructiv, folosind layere sau layere de ajustare, tot este recomandat sa duplicam acel “background layer”. Reduminea fiecarui layer folosind nume usor de intuit este de asemenea o recomandare, acest lucru ajutandu-ne sa identificam usor layer-ele in momentul cand numarul lor va creste. Pentru a duplica un layer, apasati Ctrl + J dupa ce ati selectat layer-ul respectiv. Pentru a-l redenumi – dublu click pe numele layer-ul cu pricina.

Expunerea corecta

Primul lucru pe care l-am observat in imaginea de mai sus a fost suprafata supraexpusa din coltul mai innorat, unde detaliile lipseau cu desavarsire. Pentru a incerca sa recuperez detaliile pierdute, aveam doua optiuni – fie folosind unealta Shadows and Highlights din meniu Image – Adjustments, fie aveam de ales sa creez un nou layer de ajustari pentru modifcarea expunerii. Avand doar o mica suprafata de ajustat am ales sa folosesc layer-ul de ajustari. Este mai bine sa folosim Shadows and Highlights cand vrem sa facem modificarii asupra intregii fotografii – vom vedea in pasul ce urmeaza.

Ca in majoritatea cazurilor atunci cand vrem sa executam o comanda in Photoshop, si de data aceasta avem cel putin doua modalitati sa adaugam un nou layer de ajustari (fie navigam prin meniu, fie folosim pictogramele disponibile sau folosim o combinatie de taste). In acest caz eu prefer pictograma jumatate-alba/jumatate-neagra care se poate gasi in partea de jos a paletei cu layere.

layer si masca in photoshop

Da-ti click pe aceasta pictograma si selectati optiunea Exposure. Aceasta va creea un nou layer de ajutari pe care il vom folosi sa modificam expunerea. In mod automat, toate layere-le de ajustari, cand sunt create au si o masca atasata. In general aceste masti  (layer mask) sunt folosite pentru a ascunde sau a face transparente ajustarile in anumite zone din imagine. De exemplu, in imaginea noastra, eu vrea sa reduc expunerea doar in coltul din dreapta-sus. Pentru asta, in prima instanta reduc expunerea asupra intregii imagini, apoi folosesc masca pentru a ascunde modificarea expunerii peste tot, mai putin in coltul in care vreau ca modificarea sa ramana vizibila.
Pentru a ascunde o anumita suprafata dintr-un layer folosind o masca, prima data selectati o pensula neagra (Brush Tool), avand un diametru care sa se potriveasca necesitatilor voastre, apoi incepeti sa pictati peste masca. Suprafata care va deveni neagra in urma pensulei va fi transparenta, adica modificarea (in cazul nostru expunerea) nu va mai fi vizibila, in timp ce ea va ramane vizibila in locurile ramase albe.
ATENTIE nu pictati cu pensula peste layer, ci peste masca. Da-ti click pe masca inainte de a incepe pentru a va asigura ca aceasta este selectata.
Mastile sunt instrumente puternice despre care am putea vorbi foarte mult. Vom face totusi acest lucru intr-un articol dedicat lor.
Puteti observa mai jos efectul ajustarii expunerii. Daca nu puteti vedea nici o diferenta intre aceste doua imagini, probablil trebuie sa va recalibrati monitorul.
shadows and hightlights in photoshop

 


Shadows and Highlights

shadows-highlights
Acum, folosind optiunea Shadows/Highlights putem scoate la iveala detaliile ascuse ale acestei imagini.
Din meniu selectati Image – Adjustments – Shadows/Highlights si fereastra alaturata ar trebuie sa apara.

Bifati Show More Options daca la inceput nu sunt disponibile toate cursoarele din imagine.

Apoi miscati cursoarele din sectiunile “shadows” si “highlights” pana cand observati ca detaliile ascunse incep sa iasa la iveala.

Oricum, cursorul amount nu ar trebui sa depaseasca 15% in majoritatea cazurilor, iar cursorul tonal width ar trebui sa ramana in zona 20-30% . Dupa aceste ajustari fotografia ar trebui sa aiba o expunere corecta, in ea putandu-se regasi detalii atat in partile umbrite cat si in cele foarte luminate.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Contrastul cu Levels si Curves

Acum putem lucra la constrasul imaginii. Rareori obisnuiesc sa folosesc utilitarul Brightness/Contrast pentru a modifica constrastul imaginilor, in locul acestuia, utilitarele Levels sau Curves mi se par mult mai utile. Acestea sunt doua dintre cele mai puternice instrumente din Photoshop.
Pentru a seta contrastul general al imaginii, prima data folosesc Levels deplasand cursorul alb si pe cel negru catre marginile histogramei (vezi imaginea de mai jos). Aceasta operatiune stabileste albul si negrul pur intr-o imagine.
Daca mi se pare necesar ajustez si pozitia cursorului gri.
Dupa setarea constrastului general, aproape mereu incerc sa imbunatatesc si contrastul intre tonurile de mijloc din imaginie, de aceasta data folosind utilitarul Curves. Aplicand faimoasa “curba-S” asupra unei imagini imbunatatim contrastul tonurilor intermediare fara a schimba valorile absolute de negru si alb.
nivele si curbe

Ajustarea culorilor

In cele ce urmeaza vom face ajustari suplimentare auspra culorilor. Ordinea in care se fac operatiunile de ajustarea a culorilor si indepartare a elementeleor nedorite (clonare) poate fi inversata. Diferentele dintre aceste doua abordari diferite sunt aproape inexistente si de cele mai multe ori este doar o chestiune de alegere.
In fotografia noastra este usor de observat tenta rosie pe care o au peretii constructiei, totusi coloarea lor naturala era un alb pur. Aceasta tenta de culoare a fost indepartata folosind optiunea Replace color din meniul Image – Adjustments.
Photoshop-ul pune la dispozitie un numar foarte mare de unelte care ajuta la ajustarea defectelor de culoare sau la imbunatatirea culorilor, iar majoritatea pot fi accesate din meniul Image – Adjustments. Voi enumara doar cateva unelte si utilitati care sunt mai des folosite – Vibrance, Hue/Saturation, Color Balance, Channel Mixer, Selective color. Dati frau liber imaginatiei si experimentati noi modalitati de ajustare a culorilor.

 

Indepartarea zgomotului

In partea ce urmeaza vom reduce zgomotul din imagine. Zgomotul care apare in unele imagini este un efect nedorit dat de senzorul camerei, care apare de cele mai multe ori atunci cand facem fotografii folosid o senzitivitate ISO ridicata. Acest zgomot este datorat imperfectiunii amplificarii unui semnal electronic. Zgomotul este mult mai vizibil in zonele imaginilor care au o culoare uniforma, cum ar fi de exemplu un cer senin fara nici un nor. Photoshop-ul are inclus un utilitar de reducere a zgomotului care este accesbil din meniul Filter – Noise – Reduce Noise. Optiunile dispobile in acest utilitar pentru a reduce zgomotul sunt destul de primare si sincer eu nu l-am folsit niciodata, cu toate ca in anumite situatii poate face o treba acceptabila. Neat Image este de departe cea mai buna unealta pentru indepartarea zgomotului din fotografii. Are foarte mult posibilitati de setare si chiar si atunci cand zgomotul dintr-o imagine este foarte proeminent si deranjant, aceasta aplicatie poate furniza rezultate suprinzator de bune.

 

Claritatea

In majoritatea cazurilor, ultima ajustarea pe care o fac asupra unei imagini este imbunatatirea claritatii sau sharpening. Imbunatatirea claritatii trebuie sa fie facuta cat mai tarziu in procesul de post-editare al unei fotografii, pentru ca efectele acestei operatiuni pot fi usor anulate datorita interpolarii aparute in urma altei ajustari ulterioare. Spre deosebire de cazul intalnit la pasul precedent, unde Photoshop-ul nu ne furnizeaza o unealta foarte buna, in cazul ajustarii claritatii, Photoshop-ul ne pune la dispozitie o unealta numita Smart Sharpen (accesibila din meniu Filter – Sharpen) si care asa cum ii spune si numele este demna de toata lauda. Practic, acest utilitar furnizat odata cu Photoshop-ul  este tot ce aveti nevoie pentru a duce operatia de imbunatatire a claritatii la bun sfarsit.

 

Alegerea formatului in care se salveaza imaginea

 Dupa ce am realizat toti acesti pasi, editarea este aproape completa si singur lucru care a mai ramas de facut este salvarea imaginii. Formatul fotografiei finale trebuie sa fie PSD, care este formatul nativ al Photoshop-ului, sau TIFF, formatul pe care eu il recomand pentru salvare. Formatul TIFF are cam aceleasi avantaje pe care le are si formatul PSD, adica poate pastra layer-ele create in timpul editarii, efectele si orice altceva. Un fisier salvat ca si TIFF poate ocupa mai putin spatiu pe hard disk decat acelasi fisier salvat in format PSD, daca este comprimat corespunzator. Mai mult de atat, TIFF-urile pot contine pana la 4 GB de informatie, in timp ce PSD-urile sunt limitate la 2 GB. Un alt mare avantaj este caracterul public al acestui format; poate fi vizualizat cu majoritatea aplicatiilor, lucru care nu este valabil si pentru PSD-uri.
Ei bine, cred ca am ajuns la finalul tutorialului despre fluxul de lucru in fotografie.
De la acest punct, orice alta opratiune care se poate face asupra fotografiei, cum ar fi conversia in JPG, salvarea pentru WEB etc, nu mai tine de fluxul de lucru standard. Aceste detalii vor fi discutate in articole separate.
Puteti vedea mai jos rezultatul final al editari. Asezati cursorul mouse-ului pe imagine pentru a vedea originalul sau da-ti click pe imagine pentru a o vedea la o rezolutie mai mare.

 

imagine finala

 

Read more:
Muzeul de arta
Muzeul de arta – Bucuresti

Close