Flash-diffuser pentru fotografia macro | Bogdan Photography Flash-diffuser pentru fotografia macro | Bogdan Photography

Flash-diffuser pentru fotografia macro

 

 

In imaginile de mai jos este diffuserul pe care il folosesc pentru fotografiile macro. Seamana cu un soft-box in miniatura.

Intrucat asemenea diffuser nu este disponibil pe piata, acesta este facut de mine – nici nu se vede nu?. Idea nu este a mea, eu doar am preluat-o de la alti fotografrafi mult mai experimentati, iar eu la randul meu arat si altora.

I se spune “beauty-dish diffuser”, iar numele i se trage de la luminile de studio folosite in general la fotografia de portret. De fapt nici macar acolo ideea nu cred ca a fost originla si cei care au inventat acel tip de lumina de studio s-au bazat pe principiul luminii de la stomatolog.
Da, chiar nu este o gluma, lumina laterala si in general reflectata este cea mai buna lumina, este placuta si scote in relief toate detaliile, iar stomatologii chiar au nevoie sa vada toata detaliile (micile carii) pentru a nu ne face gura sita.
La fel in macro-fotografie, avem nevoie de o lumina placuta (soft) si care sa nu formeze umbre puternice, dar nici puncte arse, adica sa scoata in relief ficare detaliu.

Acesta este diffuser-ul:

constructie-diffuser-beauty-dish

Este confectionat in principiu dintr-o cutie de inghetata, staniol de bucatarie, un plastic transparent, iar ca adeziv am folosit super-glue.
Materialul din fata care disperseaza lumina este un servetel de bucatarie. De fapt sunt vreo trei puse unu peste altul. Am mai vazut pe post de material de dispersie al luminii si un burete foarte subtire ca si cel folosit la montarea parchetului. Nu am incercat cu asta ceva pentru ca momentan sun multumit de rezultatele “servetelului”

Capacul recipientului de inghetata a fost decupat astfel incat sa ii ramana numai marginea cu ajutorul careia am prins pe cutie servetelele de bucatarie. Deasupra capacului, cu rol de protectie impotriva umezelii, am lipit o folie de plastic transparenta si incolora. Ceva ce genul foliilor de laminat.

O foarfeca si un cutter sunt uneltele pe care le-am folosit pentru a confectiona diffuser-ul.

Inainte sa folosesc acest diffuser, de tip beaty-dish, am folosit un diffuser clasic care lumineaza subiectul direct (de asemenea construit de mine). Nu este rau, insa si acesta formeaza umbre, iar dupa indelungi sapaturi si documentatie de pe forumuri externe (http://www.photomacrography.net) am construit acest tip de diffuser, de ale carui rezultate sunt multumit. Probabil ca il voi folosi mult timp de acum in colo.

Acesta este diffuser-ul vechi:

 

diffuser-normal

Diffuser beaty-dish:

diffuser-beauty-dish
Prin simpla comparatie a celor doua poze vedem ca diffuser-ul beaty-dish lumineaza subiectul din laterale, pe cand diffuser-ul clasic lumineaza subiectul direct.

Ceea ce se vede in fotografiile de mai sus a fost facut asa special pentru a se vedea care sunt punctele fierbinti, adica principalele surse de lumina. In conditii normale de lucru ambele diffusere dau lumina pe intreaga suprafata, insa la beaty-dish lumina laterala este mult mai puternica decat lumina venita din centru (acoperind umbrele), pe cand la diffuser-ul normal este exact pe dos si creaza umbre.

Mai jos este o fotografie cu o comparatie intre lumina data de fiecare diffuser in parte si lumina venita direct de la blitz (cea mai dura si de evitat). Pentru mine este evident ca beauty dish are cea mai placuta lumina. Blitz-ul direct a dat o lumina mult prea dura, iar in cazul diffuser-ului normal, se vede in lateral, pe subiect, cum creaza umbre.

Mai mult de atat si foarte important de altfel, pe subiecte lucioase, cum sunt anumite insecte, lumina directa creaza puncte arse (zone supra-expuse), pe cand lumina data de beauty-dish nu.

comparatie lumina difusere

Partea din spate a difusser-ului TREBUIE sa fie neaparat plata si nu arcuita ca la celalat diffuser. Asta pentru a nu reflecta lumina catre centru, ci catre laterale. Va spun asta din propria experienta. Am facut unul si dintr-un recipient cu partea din spate arcuita si toata lumina este reflectata spre centru, lucru care nu este de dorit.

Atasarea pe blitz este simpla, atat timp cat decuparea partii din spate se face cu grija si la dimensiunile potrivite. Eu il tin montat pe un Nikon SB-400 si sta singur fara nici un sistem de prindere auxiliar.

Mai jos am facut o diagrama pentru a evidentia cum se reflecta lumina.
Atentie “V”-ul care este cu varful catre blitz si care reflecta lumina trebuie sa fie cat mai aproape de sursa de lumine, adica de blitz.

diagrama reflexie

Dreptunghiul negru reprezinta blitz-ul. Lumina directa este marcata cu albastru iar cea reflectata din “V” cu rosu.

Daca mai sunt si alte intrebari, va stau la dispozitie cu placere.

Read more:
Saua Orzanelei – Varful Moldoveanu

Close