Expuneri combinate | Bogdan Photography Expuneri combinate | Bogdan Photography

Expuneri combinate

 

 

Problema gamei de tonuri

Cand fotografiem peisaje, dar nu numai, scenele care au o gama tonala foarte larga sau un contrast ridicat, sunt destul de intalnite. Spre exemplu daca dorim sa fotografiem o creasta muntoasa in spatele careia sa regaseste un rasarit sau apus de soare (acesta fiind un bun exemplu pentru o astfel de scena cu gama tonala larga), nu vom putea sa expunem in mod corect atat cerul si soarele, care in cazul de fata reprezinta fundalul imaginii, cat si creasta muntelui, care reprezinta prim-planul. Din pacate, pentru asemenea imagini, inca nu exista o camera foto care sa poata surprinde dintr-o singura expunere intreaga gama tonala a scenei. De aceea pentru situatii de genul celei descrise mai sus, fotografii folosesc o metoda care ii ajuta sa reduca gama tonala aparenta a scenei astfel incat camera sa poata surprinde o imagine asemanatoare cu ceea ce noi putem vedea cu ochiul liber.

Filtrele graduale

Utilizarea filtrelor graduale de densitate neutra pentru reducerea gamei tonale dint-o scena, este de departe cea mai cunoscuta si folosita metoda. Totusi aceasta abordare are atat avantaje cat si dezavantaje. Principalul dezavantaj este faptul ca nu toata lumea are astfel de filtre in rucsacul foto. Si chiar daca le-ar avea, exista situatii in care montarea filtrelor dureaza ceva timp, si cum conditiile de luminozitatea se pot schimba foarte repede si putem pierde cadrul, de multe ori am vrea sa evitam folosirea acestor filtre. Pe de alta parte, din experienta proprie cu filtrele de densitate neutra, nu tot timp sunt atat de neutre cum ar trebui sa fie si daca folosim filtre ieftine este foarte posibil ca fotografia facuta sa aiba culorile alterate datorita filtrului. Practic, aceasta este singurul mod prin care am putea reduce gama tonala a unei scene in cazul in care vrem sa obtinem o expunere corecta a intregului cadru dintr-o singura apasare a declansatorului. In urmatoarele randuri vom discuta o alta abordare a acestei probleme, in care pastram intreaga gama tonala a scenei, insa vom folosi post-procesarea pentru a combina doua expuneri diferite.

Expuneri combinate

Daca aceste filtre nu exista in rucsacul fotografului, sau pur si simplu nu vrem sa le folosim, atunci doua sau mai multe expuneri ale aceleiasi scene pot fi combinate manul in Photoshop, pentru a obtine o singura fotografie cu o gama tonala larga si cu aspect natural. Daca optam pentru aceasta abordare, doua expuneri diferite sunt in general de ajuns. Intre expuneri trebuie sa exista o diferenta de la unu pana la trei f-stop pentru a capta intreaga gama de tonuri. Oricum, puteti experimenta variand aceaste valori mai mult sau mai putin daca simtiti ca una dintre fotografii a fost supra sau sub expusa.
Fotografierea mai multor cadre cu expuneri diferite, poate fi facuta fie modificand expunerea in mod manual, fie folosind optiunea “auto bracketing” care poate fi regasita pe toate camerelor semi-profesionale si profesionale, dar si pe anumite camera “poin and shoot”. A doua optiune este recomandata mai ales daca nu folosim un trepied, deoarece in cazul schimbarii manuale a expuneri, cadrul poate fi de asemenea schimbat datorita miscarii involuntare a mainii. Modificarea valorii expunerii trebuie sa fie facuta neaparat doar prin modificarea timpului de expunere, nu si a diafragmei. Aceasta inseamna ca modul de fotografiere trebuie sa fie setat fie pe prioritate diafragma, fie pe modul manual. Daca vom modifica valoare diafragmei, adancimea campului vizual (DOF) va fi de asemenea modificata si este posibil sa pierdem anumite detalii din fundal sau prim-plan (vezi articolul despre setarile camerei foto pentru mai multe detalii).

Aceeasi abordare poate fi folosita si cand vrem sa fotografiem cadre multiple pe care le vom combina ulterior intr-o fotografie tip HDR (high dynamic range). Totusi aceasta este alta poveste si nu voi discuta despre ea, cel putin nu acum.

OK, avem doua expuneri diferite pe care le putem vedea mai jos.

1) umbre expuse corect, dar zone cu lumina supra-expuse.
2) zone cu lumina expuse corect, dar umbre sub-expuse.

Cateva modificari in ACR

Acum probabil va veti uita la fotografia cu “umbre expuse corect” si veti spune “pe naiba, expuse corect”. Nimic mai adevarat !
Voi descrie pe scurt cativa pasi pe care i-am intreprins inaintea combinarii propriu-zise. Aceste doua imagini au trecut prima data prin ACR (Adobe Camera Raw) unde le-am modificat putin. Fotografia pentru umbre era mult sub-expusa, dupa cum bine se poate observa, de aceea am folosit optiunea “Fill light” pentru a lumina zonele umbrite. Asa cum am mai spus, imaginile brute (raw) pot contine o cantitatea impresionanta de detalii in umbre, detalii care pot fi scoase la lumina in timpul post-procesarii. Si asta este exact ce am facut eu ! Apoi am inlaturat petele (flare) din imagine folosind unealta “Spot removal“.
In expunerea pentru zonele luminoase (cer si soare) doar am intensificat culorile.

Pentru a vaderea versiunea procesata in ACR asezati cursorul mouse-ului peste fiecare imagine.

Expunere pentru umbre

Expunerea facuta pentru umbre (asezati cursorul peste imagine pentru versiunea procesata in ACR)
Nikon D300, 1/5s, f/22 Nikkor 10-24@11mm ISO400 trepied

 

Expunere pentru lumini

Expunerea facuta pentru lumini (asezati cursorul peste imagine pentru versiunea procesata in ACR)
Nikon D300, 1/15s, f/22 Nikkor 10-24@11mm ISO400 trepied

Mergand mai departe cu tehnica de combinarea a expunerilor. Dupa pasii intreprinsi in ACR trebuie sa aduce ambele imagini in Photoshop, in doua layere diferite, unde vom putea face combinarea propriu-zisa. Exista mai multe metode de combinare a doua sau mai multe expuneri, insa cea mai eficienta este metoda de combinarea manuala folosind o masca pe unul din layere. Cel mai important avantaj al acesti metode il constituie faptul ca fotograful are control deplin asupra combinarii si poate scoate la lumina exact zonele dorite. Din pacate acesta operatiune necesita timp si o oarecare indemanare sau practica. Celelalte tehnici de combinare a expunerilor, care sunt mai mult sau mai putin automate, sunt mult mai rapide insa nu ofera aceeasi fexibilitate ca metoda manula. Mai mult de atat, cateodata trebuie sa si platim pentru ele, in cazul in care folosim aplicatii terte pentru finalizarea operatiunii.

Prima imagine importata din ACR in Photoshop a fost expunerea facuta pentru zonele luminate, adica cerul si soarele. Apoi trebuie sa importam in Photoshop, ca si fisier diferit si expunerea pentru umbre. Pentru a crea un nou layer din aceasta expunere, prima data trebuie sa selectam intraga imagine folosind  Ctrl+A, apoi sa o copiem in clipboard folosind Ctrl+C, iar in final sa o alipim in prima imagine deschisa, unde deja avem layer-ul Background, folosind, Ctrl+V . Acum ca ambele expuneri se afla in acelasi fisier in Photoshop in doua layere diferite, paleta cu layere ar trebuie sa arata ca asa:

Masca pentru expuneri combinateCeea ce vedem in imaginea alaturata reprezinta paleta cu layere din PS. Mai exact, vedem Layer 1, iar langa el masca de care vorbeam si layer-ul Background. Pentru a adauga o masca unui layer trebuie sa mergem in meniu la Layer – Layer Mask – Reveal All. Acum selectam o pensula (brush) mare dar ale carei margini sa nu fie conturate clar (soft brush), selectem negru ca si culoare de lucru (apasand D in timp ce lucram in PS culorile vor fi setate in negru prim-plan si alb fundal, ceea ce este exact ce ne dorim noi) si incepem sa “pictam” pste masca. PESTE MASCA. Faceti click cu mouse-ul pe masca in prealabil pentru a va asigura ca aceasta este selectata. Un contur alb va fi vizibil in jurul elementului selectat (layer sau masca). Daca pictam asupra layer-ului cu negru, vom vedea efectiv urma lasata de pensula, insa daca pictam asupra mastii, vom facem layer-ul curent transparent (sau vom scoate la lumina ceea ce este sub acest layer). In cazul nostru vom scoate la lumina cerul. Putem schimba dimensiunea pensulei pentru a lucra pe zonele cu detalii fine, dar totusi pastrati-i marginile graduale.

1. Nu folositi pensule ale caror margini sunt clar conturate. Trazitia dintre layere va avea un aspect artificial.

2. Daca pictam prea mult peste masca, putem schimba culoarea pensulei in alb (apasand X in PS culoarea fundalului si a prim-planului vor fi inversate) asfel putand face din nou vizibil layer-ul curent. Sau pur si simplu folosim History pentru a merge inapoi cativa pasi.

Photoshop - expuneri combinate

Aici putem observa cum imaginea se schimba in timpul combinarii. Conturul rosu reprezinta marimea pensulei.

Cand combinarea este dusa la bun sfarsit putem aplica si alte ajustarii sau corectii asupra imaginii finale. De exemplu in cazul meu am:
a) intensificat culorile folosind layere de ajustare hue/saturation si vibration,
b) luminat intreaga imagine folosind o curba de timp gamma,
c) redus zgomotul de pe cer folosind filtrul Topaz DeNoise,
d) imbunatatit detalii folosind filtrul Smart Sharpen.

Piatra Craiului

Imaginea finala. Doua expuneri combinate in Photoshop. (click pentru o rezolutie mai mare)

Read more:
Fotografia digitala – fotografierea si stocarea imaginilor

    In primul articol am discutat despre peisajele alb-negru. Acest articol este o introduce pentru site-ul meu si in...

Close