Ajustarea culorilor | Bogdan Photography Ajustarea culorilor | Bogdan Photography

Ajustarea culorilor

 

 

Am spus cateva cuvinte despre culori in articolul precedent, iar acum ar trebui sa cunoastem lucruile de baza sau cum am mai spus ar trebui sa cunoastem teoria corilor – practic ar trebui sa stim ce sunt culorile, cum le putem obtine si alte ceteva proprietati primare ale acestora.

La prima vedere asta nu ne ajuta prea mult cand vrem sa fac ajustarea sau corectarea culorilor in Photoshop, dar vom vedea daca este chiar asa.

Pregatirea inainte de ajustarea culorilor

Inainte de a incepe orice fel de ajustarea a culorilor in PS sau in alt soft de procesare a imaginilor trebui sa verificam urmatoarele lucruri:

1. Poate ca suna ciudat dar perceptia culorilor poate fi diferita de la o persoana la alta. Nu treabuie sa fi neaparat daltonist pentru a avea probleme cu perceptia corecta a culorilor. Spre exemplu poate ca celulele in forma de con care sunt raspunzatoare de perceptia culorii rosii “nu functioneaza” intocmai cum ar trebui si asta este de ajuns sa pecepem o culoare diferit fata de cum ar arata ea in realitate. Din pacate acest gen de probleme sunt destul de greu de remediat si cateodata chiar imposibil. Daca te afli intr-o asemenea pozitie, nu ai decat doua variante, fie rogi pe altcineva sa faca ajustarea culorilor in locul tau, fie lucrezi numai cu imagini alb-negru.

Daca nu esti in cunostinta de cauza ca ai avea o asemenea problema, dat totusi vrei sa verifici, poti face acest test de perceptie a culorilor. Te va ajuta sa afli daca perceptia culorilor iti este destul de buna pentru ati permite sa faci ajutari.

2. OK, ai facut testul si tocmai ai observat ca rezultat iti spune ca nu prea vezi bine culorile. Nu te panica, ti-ai clibrat monitorul PC-ului ? Daca raspunsul la aceasta intrebare este nu, atunci este timpul sa o faci acum si sa refaci testul. Nu este tocmai usor sa calibrezi un monitor intr-un mod profesional si pentru asta ai avea nevoie de un dispozitiv special cum ar fi Spyder 3 Pro. Oricum, daca nu iti permiti un astfel de dispozitiv (sincer eu nu imi permit), poti folosi anumite aplicatii software pentru a-ti regla monitorul sa reproduca culorile pe cat de aproape posibil de realitate. Adobe Gamma este un utilitar gratuit. Un alt program de data aceasta mai complex si care poate face o calibrare mai precisa este Atrise Lutcurve ,dar trebuie sa platesti pentru a-l avea.

etalon calibrare tonuri

Etalon pentru tonuri de gri
(practic ar trebui sa puteti vedea toate tonurile din acest etalon, iar daca nu le vedeti atunci cu siguranta trebuie sa va calibrati monitorul)

Notiuni de baza in ajustarea culorilor

Monitorul este calibrat iar vederea ne este impecabila. Abia acum lucrurile incep sa se complice. Practiv de aici inainte vom detalia cativa pasi pe care i-am discutat si in articolul fotografia digitala. De la inceput as vrea sa subliniez faptul ca preferintele voastre personale joaca un rol foarte important in procesul de ajustarea a culorilor. Unii prefera culorile mai reci (aceasta insemna ca vor prefera nuantele albastre sau verzi), in timp ce altii prefera culorile mai calde (adica un pic mai mult de rosu si galben). Eu fac parte din a doua tabara. Ambele abordari sunt corecte atat timp cat nuantarea nu este exagerata.
Corectarea culorilor practic incepe din momentul in care se face fotografia. Doua ajustari importante care se fac in momentul fotografierii au un impact major ajusprea culorilor din fotografia bruta. Expunerea si balansul de alb. Acestea sunt ajustarile cheie care trbuie aplicate corect din momentul in care facem o fotografie.
Ambele setari se pot corecta in timpul post procesarii in ACR, totusi este mai bine sa tinem cont de ele din momentul fotografierii. Pe de alta parte unele nuante pronuntate care apar datorita setarii gresite a balansului de alb, pot fi destul de dificil, sau chiar imposibil de corectat daca fotografia a fost facuta in conditii de luminat speciale. Cand vine vorba de expunerea corecta, daca acest lucru este greu de realizat dintr-un motiv oarecare, este mai bine sa sub-expunem imaginea decat sa o supra-expunem. Putem recupera detaliile din umbra chiar si dintr-o zona sub-expusa cu 2 sau chiar 3 stops, in timp ce detaliile dintr-o zona supra-expusa cu 1/2 stops pot fi destul de greu de recuperat. Practic daca gama de tonori a unei scene nu poate fi acoperita dintr-o singura expunere si nu vrem sa facem o imagine HDR din mai multe expuneri, regula pe care trebuie sa o tinem minte este – se expun corect zonele cele mai luminate si se post proceseaza zonele mai intunecate. Si nu in ultimul rand trebuie tinut cont ca aceste ajustari se pot efectua mult mai bine pe imaginile RAW. Fotografiile in format JPG sunt mult mai putin predispuse pentru aceste ajustari decat RAW-urile.

Photoshop color correction tools – quick overview

Nici macar nu va ganditi sa incepeti ajustarea culorilor atat timp cat expunerea nu a fost corectata (daca este cazul).
Printre cele mai cunoscute unelte din Photoshop pentru ajustarea/corectarea culorilor se regasesc Levels, Curves, Hue/Saturation, Color Balance si Replace color. All of them have their advantages and drawbacks.

Nota: Toate ajustarile de mai jos vor fi aplicate folosind layere de ajustare (adjustments layers). Este o ocazie buna sa reamintesc ca lucrul cu layere de ajustare este mult mai eficitent si nedistructiv.

Levels si Curves

Cu toate ca aceste doua instumente – Levels si Curves – sunt in principal cunoscute ca si instrumente de indreptat sau imbunatatit expunerea si contrastul unei imagini, ele, de asemenea, pot fi folosite in operatiunea de corectare a culorilor.
Inainte de a folosi aceste unele pentru a corecta culorile trebuie sa intelegem principiul culorilor complementare. Si acum ne putem da seama ca articolul precedent  Рteoria culorilor Рeste foarte folositor. Daca l-ati citit si ati inteles ce sunt culorile complementare, cu siguranta va v-a fi usor sa intelegeti cum se intrebuinteaza Levels si Curves in corectarea culorilor. Practic, daca folosim Cruves pentru a corecta culorile, ajustarile se vor face per canal de culor si nu pe canalul RGB asa cum suntem obisnuiti sa lucram cand corectam/imbunatatim contrastul
De exemplu daca luatm imaginea de mai jos, care are o nuanta albastruie peste tot si stim ca galbenul este culoarea complementara lui albastru, atunci tot ce trebuie sa facem este sa alegem canalul albastru din lista auto-derulanta si sa adaugam galben remodeland curba ca in imaginea de mai jos. Astfel galbenul va compensa surplusul de albastru, iar imaginea va capata un aspect mai natural.

photoshop curves

Datorita faptului ca acest instrument, Curves, este unul foarte versatil, putem remodela o curba de culore doar pe anumite intervale tonale, spre exeplu doar in portiunea de umbra sau lumina. Aceasta tehnica este folosita atunci cand nuantele nedetorite nu sunt prezente peste tot in imagine, ci numai pe anumite intervale tonale. Daca se intampla sa obsevati o nunata ciudata numai anumite tonuri, trebuie doar sa tineti apasata tasta control (Ctrl) si sa da-ti click cu mouse-ul in zona respectiva pe imagine. Un punct negru (control point) va aparea imediat pe curba; acestui punct ii va corespunde tonurile selectate. Acum puteti misca acel control point pentru a corecta tenta de culoare.Trebuie sa tineti seama ca pana si cele mai subtile modificari aduse unei curbe pot avea ca rezultat schimbari majore ale unei culor. Ca sa evitam acest inconvenient putetem folosi sagetile de pe tastatura pentru un control mult mai precis. O alta tehnica de corectarea a culorilolr folosind instrumentul Curves, mult mai simpla de aceasta data, este utilizarea instrumentului “droplet” sau pipeta. Putem observa trei pipete diferite; prima data selectam pipeta alba si facem click cu mouse-ul pe ce mai luminata zona din fotografie (ideal ar fie sa fie un alb pur), apoi alegem pipeta nagra si repetam operatia dand click de aceasta data pe cea mai intunecata zona din fotografie (ideal negru pur). Tinand apasata tasta Alt in timp ce ne deplasam cu mouse-ul peste imagine si avem selectata una din cele doua pipete ne va fi mult mai usor sa identificam cel mai luminat si cel mai intunecat punct din imagine.

La final, dar de fapt cel mai important pas, este sa alegem pipeta gri si sa selectam un puct din imagine de o culoare gri neutru. Daca nu exista nici o astfel de nuanta, trebuie selectata nunata care ar trebui sa fie gri neutru.

OK, recunosc ca mie cel putin, mi-a trebuit ceva timp sa invat cum se foloseste in mod acceptabil ulilitarul Curves, dar tot efortul n-a fost in zadar. Curves este unul din cele mai puternice instrumente pe care le avem la dispozitie in Photoshop.

utilitar color balance

Utilitarul “Color balance”

Acest utilitar se asemana cu o versiune simplificata a utilitarului Curves cand vine vorba de corectarea culorilor. Odata deschisa fereastra “Color balance” putem observa trei cursoare. Fiecare cursor controleaza un canal de culoare, sau mai bine zis doua – o culoare primara si culoarea complementara ei. Ca si in cazul instrumentului Curves, putem face corectiile doar in gama de umbre, tonuri de mijloc sau in gama luminilor puternice, selectand optiunea dorita. Imaginea alaturata pe care o voi folosi doar in scop educational (deoarece culorile sunt departe de cele reale) are o puternica nunata albastra peste tot. Acesta nuanta a aparuta datorita setarii gresite a balansului de alb. Micand cursoarele dupa cum vedeti in imaginea alaturata am reusit sa inlatur tenta albastra, dar totusi culorile rezultate au ramas un pic ireale.
Probabil ati observat ca in abele exemple de mai sus imaginile au avut o tenta albastra. Acest lucru se intampla destul de frecvent in fotografia de natura datorita cerului care ne inconjoara.

Spre deosebire de instrumentul Curves, instrumentul Color balance este mult mai usor de folosit, totusi pentru o precizie mai buna va recomand Curves.

 

Hue/Saturation

Cu toate ca instumentul Color balance este unul foarte util, el este destul de rar folosit in ajustarea culorilor. In schimb, utilitarul Hue/Saturation este de departe cel mai folosit in ajustarea culorilor. El este folosit in special cand vrem sa saturam/desaturam culorile din intraga imagine sau cand vrem sa facem aceeasi operatie numai asuprea unei singure culori (primare sau substractive). Cu slider-ul Hue putem schimba o  anumita culore din imagine. De exemplu, mie imi place sa il folosesc pentru a varia culoarea cerului. Pentru aceasta alegem culoarea albastra din lista auto-derulanta si miscam cursorul Hue putin catre dreapta sau catre stanga. Alegand canalul de culoare albastru ne asiguram ca modificarile for fi aplicate doar acestei culori, adica cerului in cazul nostru. Daca exista zone cu albastru in fotografie care nu vreti sa fie afectate de modificare, va trebui sa folositi o masca pentru a le ascunde. In unele cazuri, cerul este dominat de cyan, deci in loc de albastru vom alege cyan din lista auto-derulanta. In general daca vrem sa schimbam nuanta unei culori dintr-o imagine, dar nu sunt siguri in ce canal de culoare trebuie sa lucram, putem selecta optiunea care are ca simbol o mana din paleta Hue/Saturation, apoi facand click pe culoarea respectiva din imagine si miscand mouse-ul in stanga sau in dreapta vom observa cum respectiva culoare din imagine se modifca. In acest caz Photoshop-ul va alege singur canalul de culoare potrivit.
Cele doua bare colorate de la baza ferestrei Hue/Saturation ne vor arata cum culorile se vor shimba in timpul unei ajustari de nuanta (Hue). Practic, inainte de o ajustare, cele doua bare vor fi identice, sau mai bine zis pozitionarea culorilor pe cele doua bare va fi identica. Dupa o ajustarea de nuanta (Hue) vom observa ca, in timp ce pozitia culorilor de pe bara de sus a ramane neschimbata, culorile de pe bara de jos se vor deplasa catre stanga sau catre dreapta, asfel vom putea vedea cu ce a fost inlocuita o anumita culoare/nuanta. De exemplu daca sub culoarea albastra din bara de sus, in bara de jos vedem culoarea rosie, asta inseamna ca in urma ajustarii albastrul a devenit rosu. Destul de simplu, nu ?

photoshop hue saturation

Instrumentul “Vibrance”

Putem spune foarte simplu…Vibrance face exact ce face si Saturation. Chiar asa ?…E’…nu prea! Este o confuzie destul de des intalnita. Intr-adevar satureaza culorile, la fel ca si Saturation, dar foloseste un alt algoritm. Cand folosim Vibrance, saturatia se aplica in principal culorilor care sunt mai putin saturate, iar culorile care sunt deja saturate sunt lasate aproape neschimbate. Deci acesta este principala diferenta intre Vibrance si Saturation, primul va analiza imaginea si va satura doar culorile care duc lipsa de saturatie, pe cand cel de-al doilea va satura toate culorile in egala masura. Mai mult de atat unealta Vibrance detecteaza si protejeaza tonurile pielii. Din punctul meu de vedere aceste este un utilitar mult mai avansat decat Saturation.

Replace color

Va aduceti aminte ca am folosit acest instrument intr-unul din articolele despre fotografia digitala cand am indepartat tenta rosie de pe zidurile cetatii. Ei bine, acest instrument face chiar ce spune, inlocuieste o culoare sau un interval de culori.

In primul rand trebuie sa stim ca nu exista un layer de ajustari pentru acest instrument, de aceea el poate fi accesat doar din meniu Image – Adjustments – Replace color. Indata ce fereastra este deschisa primul lucru pe care trebuie sa il facem este sa alegem culoarea sau culorile pe care vrem sa le inlocuim. Pentru asta folosim intrumentele de selectie tip pipeta (eyedropper). Pipeta cu “+” in partea dreapta jos va adauga colorea/nuanta selectata la selectia deja existenta, in timp ce pipeta cu “-” va extrage din selectia existenta o culoare/nuanta selectata. In fereastra ultilitarului “Replace color” vom observa marcata in alb selectia facuta. Intreaga zona marcata cu negru va fi ignorata, iar ajustarea se va face numai pe zona marcata cu alb. Optiunea “Fuziness” este utila pentru a largi sau a ingusta intervalul de nuante selectat dintr-un click. Asigurati-va ca optiunea “Preview” este bifata pentru a vedea cum se schimba selectia in timp real.

Dupa ce facem selectia putem misca cursoarele Hue/Saturation/Lightness pana cand obtinem rezultatul dorit.

Sponge si Brush. Acestea sunt instrumente mai putin folosite (cel putin de catre mine), dar care pot ajuta la ajustarea culorilor. Sponge poate fi folosit pentru a satura sau desatura culorile dintr-o anumita zona a imaginii, iar atat de cunoscutul instument Brush, folosit impreuna cu anumite tehnici potrive este de asemenea util in ajustarea culorilor.

Read more:
Pestera Scarisoara
Pestera Scarisoara (2)

Close